کد مطلب:321296 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

استدلال این فرقه به اینکه (علی محمد باب و حسینعلی بها) جمیع اشیاء را مظاهر و مطا
گفته است مذهب و تشریع این امر بدیع آنكه جمیع اشیا را مظاهر و مطالع لا
اله الا الله كه جامع جمیع اسماء و صفات الله دانسته و هر شیئی را به قدر اندازه چنانچه اوتی از همه جماد است بعد نبات بعد حیوان صامت بعد انسان و بعد انسان كامل و او مظهر و مظهر اسماء و صفات است كذلك در عالم تشریع همین حكم جاری مظهر اعلای اشرف و اكمل و اعظم و ابقای این كلمه مباركه مظهر ظهور است و كل اشیاء به درجاتها و مراتبها مرایای او و مظاهر اویند موقنین و مقبلین بدرجاتهم مظاهر الا الله اند و شجره ملعونه كه مقابل آن مظهر اثبات نفی شود یعنی بر تكذیب و اعراض و انكار و اعتراض برخیزد مظهر لا اله است و نفوسی كه به واسطه اعراض و احتجاب و محتجب شوند به حسب اعراض هم و اعتراضهم مظاهر لا اله خواهد بود و همواره ثمره و نتیجه هر ظهور قبلی از اثبات و نفی در ظهور بعد ظاهر می شود چه كه او است محك و میزان و صراط لذا بسم الله الاعلی الاعلی در حقیقت اولیه و رتبه اولی مظهر و ناطق این كلمه ی مباركه است در ظهور اولی و مقبلین درجاتهم مظاهر اویند و یوم فصل كه یوم ظهور آخرت او است مطالع الا الله از مظاهر لا اله فصل می شوند یعنی نفی هر ظهوری بعد معلوم می شود و مظهر بسم الله الا نزل الا نزل آن شجره خبیثه مجتثه است كه در ظهور بعد بر اعراض و تكذیب مالم یحیط بعلمه برخیزد.